HET MOET
Op de valreep. Maar het moet. De laatste dag van de eerste maand van het jaar. Het moet. Mijn blog is leeg en moet weer gevuld worden. Vandaag nog op deze laatste dag van de officiële solden. Het moet. Ik moet opnieuw in mijn pen kruipen, in actie schieten. Schrijven is de boodschap. Zeker vandaag op deze gedichtendag. De start van de week van de poëzie. Nee verwacht je niet aan gedichten en poëzie van mijn hand. Dat is niet echt mijn ding. Rijmelarij dat wel. Je kent dat, voor een verjaardagskaart van een of andere vriend, vriendin of familielid veraf of dichtbij. 
Benieuwd ben ik wanneer je dit eerste schrijverijtje van het jaar zal lezen. Vanavond nog voor het slapen gaan? Op de rand van je bed in je nachtgewaad? Tanden gepoetst? Of in het midden van de nacht omdat je de slaap niet kan vatten? Of ‘s morgenvroeg voor de haan driemaal zal kraaien misschien? In de douche of je ligbad – voorzichtigheid is geboden want smartphones en tablets zijn beperkt waterdicht. Of lees je het aan het ontbijt? Op bus of tram? In de file als verstrooiing? Of stiekem op het werk tussen twee opdrachten door? Tijdens de koffie- of theepauze met een lekker koek of stuk gebak? Overschot van gisteren. Misschien lees je dit wel bij het middagmaal? Tussen de soep en de patatten (aardappelen). Of heel snel nog voor je middagdutje? Op je tablet? Je smartphone? Je vaste PC? Nog snel voor je boodschappen doet? Misschien neem je wel uitgebreid de tijd? Je leest het niet eenmaal maar meermaals? Als aangenaam tijdverdrijf of omdat je vindt dat het moet? Het moet dat is duidelijk. Vandaag nog voor de schrijver – ik dus. Vandaag nog of op een andere keer voor jij die leest.
Vorig jaar januari, in die eerste maand was ik een beetje voortvarend. Ik had me zelf voorgenomen om elke week iets te schrijven. Overmoedig waren deze voornemens. Maar het is me gelukt. Aangemoedigd door derden heb ik het initiatief genomen om een blog te starten. Vandaag bestaat hij, en leeft hij nog. (Arbeidsvreugde en fierheidsgevoel).
Mijn voornemen voor dit jaar is om elke maand minstens één schrijverijtje te publiceren. Misschien schrijf ik er wel meer en dan mogen jullie daar van genieten. Zo hoop ik toch. Nu weet je waarom het moest. Vandaag nog, nu, immédiatement, direct. Omdat ik anders mijn voornemen niet kan nakomen om elke maand van dit jaar iets te publiceren. Daarom moet het nu nog. Als toemaatje krijg je nog een stukje rijmelarij je graag aangeboden op deze gedichtendag.

B’ART

31 januari 2019
 
Veel leesplezier
Zo schrijf ik hier

Op deze gedichten dag
Als het even mag

Het is ook de week van de poëzie
Toegegeven dat heb ik niet echt onder de knie

Wat spelen met woorden en zinnen
Alles schrappen en opnieuw beginnen

Sneeuw, gevallen als een dik deken
Inspiratie voor het schrijven in de volgende weken

Dan zijn we februari, een nieuwe maand
’t Kan nog winteren maar ook stilaan naar de lente gaand

Toch sluipt er nog iets geniep
Ik wens het niet dat je geveld wordt door de griep.

En laten we zingen met zijn allen als het kon
Dat ze komen mogen de langverwachte lente, de zon.




Reacties

  1. B’art,
    Weeral leuk, net voor het slapen gaan,
    Zag ik uw bericht in mijn mailbox staan.

    Alras snel gelezen,
    Moet morgen weer vroeg op het werk wezen.

    Kon het toch niet laten om het te overschouwen,
    Uw schrijverijtje, eens per maand, ik zal het onthouden

    Ik wil u niet de loef af steken,
    Maar ik zal u volgen, de komende weken.

    Vol ongeduld wachtend op uw volgende pennenstreek,
    Komen we weeral aan het einde van de werkweek.

    Met vermaak uw zinsbouw gade geslagen
    Ga ik mij nu aan mijn nachtrust wagen.

    Groeten
    Lode

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bart Bart Bart
    Nog net op tijd gestart!

    Ik wachtte met lezen tot het zaterdags ontbijt
    (met al die kinderen hier is er in de week geen tijd)

    Ik ben blij met je fijne verhalen...
    dat je je doelstelling dus - aub - mag halen

    <>

    zo wordt heel dit nieuwe jaar
    nog interessanter, zowaar

    Wie schrijft...
    die blijft :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts