BONBON

BON apetit, Bonjour, BON-nuit, BON annee, BON anniversaire, bon van hier en bon van daar. Mannen onder elkaar zeggen het al eens. “Alles bon?”. Ik antwoord dan steevast. “Niet alles, maar toch veel”. 
Dames hoor ik deze spreektaal niet gebruiken. Bij hen klinkt het zachter, warmer, gemoedelijker. “Cavakes?” (van het Franse woord ca va). “Alles goed?” En zeker niet te verwarren met de Spaanse Cava. (drank). 
BON-aparte (Napoleon), is een geval apart. Dat klein manneke met zijn grote daden (oorlogsdaden) trok met zijn leger Europa door. Hebzucht. Alles voor zich. Veel was niet genoeg. Zijn keizerrijk nooit groot genoeg. 
Als ik zijn naam vrijelijk ontleed kom ik tot BON wat ik vertaal als goed en APART(e) wat ik interpreteer als uitzonderlijk. Dus zou je deze keizer ook de naam kunnen geven van Keizer UITZONDERLIJK GOED. Klinkt me wel vreemd voor een man met zo’n palmares. Hij liet wel letterlijk en figuurlijk zijn sporen na in de geschiedenis. Genoeg is genoeg.

Ik gooi het over een andere boeg. Speel met een wiskundige berekening en vermenigvuldig BON maal twee. Uitkomst. BONBON. We krijgen meteen een heel andere invulling. Letterlijk en figuurlijk. Bon is goed en bonbon is super.

Bonbon verwijst volgens verschillende bronnen naar:
Bonbon (zoetigheid), een zoetigheid
Praline, een gevulde chocoladebonbon
Bonbon (Haïti), een gemeente in Haïti
Bon-bon (restaurant), een restaurant in Sint-Pieters-Woluwe, België

Die laatste twee verwijzingen laat ik voor wat ze zijn. De twee eerste kunnen mij en hopelijk jou als lezer misschien wel meer bekoren. Wie zwicht er niet voor een heerlijke bonbon. Het water loopt me uit de mond als ik denk aan zo’n chocoladebonbon met rijkelijke diverse vullingen. Of zo’n Côte D’or van pure chocolade. Voor mij moet een bonbon onvoorwaardelijk in een papiertje gewikkeld zijn. Dat verhoogt de spanning op voorwaarde dat het papiertje niet doorschijnend is. De spanning moet er zijn tot de bonbon in je mond gaat. Een moment van zaligheid moet het zijn. Anders smaakt het als je zo’n overheerlijke bonbon kan grabbelen uit een echt ouderwetse porseleinen bonbonnière. Vroeger een onmisbaar kleinood in adellijke kringen en de burgerij. Vandaag nog enkele te vinden in de kringloopwinkel en omgedoopt onder de noemer vintage.  

Napoleon Bonaparte komt weer om het hoekje kijken en laat zich in het bonbon verhaal ook niet onopgemerkt voorbijgaan. Ik leerde het van mijn schoonmoeder met haar Nederlandse nationaliteit. Zij deed in haar hete kop thee een onvervalste Napoleon bonbon. Je kent zet wel die lichtgele zure bonbons. Dit keer wel in een doorschijnend papiertje. Ze zijn een surrogaat voor een stukje verse citroen. Als de bonbon in de hete thee gaat krijg je een knetterend geluid. Je moet het gewoon eens proberen.

Tot slot nog een stapje naar de muzikale wereld. Dalida zong het zo mooi in haar bekende hit van Alian Delon “parolé, parolé”. Het refrein begint met “Caramel, bonbon et chocolat”. Meer moet dat niet zijn zeker.

En dan is er ook nog mijn verhaal van de Bongo-BON. Dat verhaal is voor een van mijn volgende schrijverijtjes.

A la bonheur, tot een volgende en… un bon été (een goede zomer).

B’ART
28 mei 2019

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts